Leonor Leal transforma el Museu del Calçat d’Inca en un escenari viu amb la seva acció “L’illa com a escenari”
La bailaora andalusa proposa una performance que uneix dansa, memòria obrera i art contemporani dins la Biennal B.
Inca, 22 d’octubre de 2025. La reconeguda bailaora Leonor Leal protagonitza aquest dimecres 22 d’octubre, a les 18.00 hores, una acció performativa davant el Museu del Calçat i de la Indústria d’Inca, dins el programa de la Biennal B. Sota el títol “L’illa com a escenari”, l’artista jerezana oferirà una proposta que combina dansa, història i emoció, acompanyada per Juan Antonio Suárez (Canito) a la guitarra, Javier Rivera al cante i Antonio Moreno a la percussió.
Comissariada per Iñaki Martínez Antelo i Alicia Ventura, la performance parteix d’un gest poètic i quotidià: el fet de caminar. Leal iniciarà el seu ball des de la casa d’una antiga treballadora del calçat, recorrent els carrers fins a arribar a la plaça del museu, on ballarà amb unes sabates fabricades per Carmina Shoemaker, gravades amb la frase “qui sap caminar, sap ballar”.
La proposta reivindica la connexió entre el cos, l’ofici i la terra. A través del moviment, Leal evoca el ritme de les màquines de cosir, la memòria de les treballadores i la capacitat dels peus per contar històries. “Zapatejo com vull ser; giro i giro fins a netejar els meus pensaments; freg l’aire, intent canviar el clima amb els meus braços”, afirma l’artista, que converteix la dansa en una escriptura efímera sobre el terra.
Amb aquesta peça, la Biennal B reforça el seu vincle amb els oficis tradicionals i la creació contemporània, transformant els espais industrials d’Inca en escenaris per a l’art viu. “L’illa com a escenari” es presenta com una metàfora del moviment, la identitat i la memòria col·lectiva de l’illa.
